موضوع ارتباط از دیرباز یکی از مسائل آدمی بوده است و توان بشر برای ایجاد ارتباط و تفاهم با دیگران بخش مهمی از هویت او به عنوان انسان را شکل داده است. این نوشته به تبیین واژههای مرتبط با فهم و پیشفهم و ارتباط آن با تصویر پرداخته و موضوع ارتباط را مد نظر قرارداده است؛ سپس با مداقه در مفهوم فهم ادعا میکند هر نگاه و هر فهم، حاصل پردازش ذهن بیننده و متاثر از تجربیات پیشین او است. هیچ فهمی بدون پیشفهم و هیچ نگارهای فارغ از تاثیر فرانگاره صورت نمیگیرد و پیش از آن که فرمی بر روی کاغذ وجود داشته باشد تصویرهایی در ذهن بیننده موجود است. این نوشته با تبیین واژهی فرانگاره از روش تحقیق علمی در علوم اجتماعی در 7 مرحله استفاده کرده و فرانگارههای ذهنی مخاطبین را مورد تحلیل قرار داده است. در این نوشته با انجام یک پژوهش تصویری، کیفیت غیر قابل اندازهگیری فهم، تبدیل به کمیت قابل اندازهگیری شده است.