• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 3 (1398)
دوره دوره 2 (1396)
دوره دوره 1 (1394)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
مومنی, محمد. (1395). بررسی عوامل و عناصر نمایشی در تمثیلات ادبیات کهن ایران. مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی, 1(3), 5-19.
محمد مومنی. "بررسی عوامل و عناصر نمایشی در تمثیلات ادبیات کهن ایران". مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی, 1, 3, 1395, 5-19.
مومنی, محمد. (1395). 'بررسی عوامل و عناصر نمایشی در تمثیلات ادبیات کهن ایران', مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی, 1(3), pp. 5-19.
مومنی, محمد. بررسی عوامل و عناصر نمایشی در تمثیلات ادبیات کهن ایران. مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی, 1395; 1(3): 5-19.

بررسی عوامل و عناصر نمایشی در تمثیلات ادبیات کهن ایران

مقاله 1، دوره 1، شماره 3، تابستان 1395، صفحه 5-19  XML اصل مقاله (322 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
محمد مومنی
استادیار دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
چکیده
افلاطون یکی از بزرگترین دشمنان شعر است ولیکن شاگرد او ارسطو، مولف کتاب بوطیقا، مروج و مبلغ هنر شاعری است .در نظر ارسطو، سعادت به عنوان فضیلت، غایت و هدف زندگی است. از دیدگاه وی غایت هنر، ایجاد لذت روحی و معنوی است و درک این نوع لذت موجبات  رسیدن انسان به سعادت را فراهم می کند. یونانیان به درستی نقاشی را شعر صامت و شعر را نقاشی گویا می نامند. شعر روایی و نمایشی، محور مطالعه ما  در این پژوهش است. تمثیل، ستاره درخشان آسمان شعر روایی در ادبیات ایران است. درحالی که خاستگاه تمثیلات بیشتر فلسفه و کلام است تجلی تمثیل در ادبیات داستانی و دراماتیک است. تمثیلات هرچند با مذهب و آیین قرابت و خویشاوندی دارند اما نزدیکی بسیارشان با حکایت و انواع روایت انکار ناپذیر است. مطالعه تطبیقی و هنری در نقد آثار ادبی نشان می دهد که عوامل و عناصر داستانی همچون نگینی در حکایات فارسی و تمثیلات رمزی آن می درخشند. در این مقاله ضمن  معرفی و ارزیابی عناصر ششگانه ارسطو، چگونگی اثر گذاری پیام تمثیل بر مخاطب، در شعر روایی ادبیات کهن ایران تحلیل و تفسیر شده است و دو عنصر بنیادی بوطیقا یعنی داستان و شخصیت، صرف نظر از تنوع و تکثر فهم مترجمان در توضیح و شرح آنها، به لحاظ ارزش های ساختاری در تمثیل روایی مورد تفسیر قرار گرفته است. با وجود تفاوت ها در انواع ادبی شرق و غرب، ستون اصلی ادبیات نمایشی ملل جهان را، قصه پردازی افسانه های تاریخی، حماسه ها و اسطوره ها تشکیل می دهند. عناصر داستانی در شعر روایی و تمثیل، ساختاری نظام مند دارند. بررسی اجمالی تمثیل رمزی  داستان شیخ صنعان ترکیبی هوشمندانه و شیوه ای بر جسته در آرایش عناصر داستانی است. مطالعه مفهوم قصه پردازی و داستان سرایی در برخی از تمثیلات ادبیات  کهن ایران حکایت ازآن دارد که تمثیل رسانه ای چند وجهی است.  تحلیل شکلی و محتوایی داستان ها ثابت می کند که تمثیل پردازان در ابلاغ پیام عرفانی و مفهوم فلسفی یا  اخلاقی حکایات تمثیلی  با معیارها و شاخص های تکنیکی داستان نویسی مدرن و متداول امروزی، غریبه و بیگانه نبوده اند. 
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,146
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,186
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.